Rok szkolny 2009/2010
Drodzy tegoroczni Maturzyści!
Na tej stronie znajdziecie aktualne informacje o maturze.
ZAPRASZAMY!
PRÓBNA MATURA Z OPERONEM
16 października |
- ostatni dzień przyjmowania zgłoszeń do Próbnej Matury z OPERONEM
|
20 lub 23 listopada |
- termin dostarczenia zapieczętowanej przesyłki z kompletem testów i płyt CD do próbnej matury
|
24 listopada |
- próbna matura z języka polskiego w zakresie podstawowym, godz. 9.00
|
25 listopada |
- próbna matura z matematyki w zakresie podstawowym, godz. 9.00
|
26 listopada |
- próbna matura z języków obcych w zakresie podstawowym (język angielski, język niemiecki, język francuski, język rosyjski), godz. 9.00
|
27 listopada |
- próbna matura z przedmiotów do wyboru (historii, WOS-u, biologii, chemii, geografii, fizyki i astronomii) w zakresie podstawowym i rozszerzonym oraz matematyki, języka polskiego i języków obcych (język angielski, język niemiecki, język francuski, język rosyjski) w zakresie rozszerzonym, godz. 9.00
|
Do 18 stycznia |
- termin przesłania do szkół raportów podsumowujących wyniki Próbnej Matury z OPERONEM
|
Uwaga!
W sprawie przeprowadzenia próbnego egzaminu maturalnego z OPERONA prosimy uczniów o kontakt z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
Szkolna lista tematów na wewnętrzny egzamin maturalny
z języka polskiego
w Liceum Ogólnokształcącym Nr I im. Stanisława Staszica
w Ostrowcu Św.
w roku szkolnym 2009/2010.
Literatura
- Romantyczna a pozytywistyczna koncepcja patriotyzmu. Odwołaj się do wybranych utworów.
- Eros i Tanatos w wybranych utworach literackich.
- Metaforyczna i dosłowna podróż w czasie - analiza wybranych przykładów literackich.
- Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzyła i definiowała mity narodowe? Omów na wybranych przykładach.
- Mity polskiego romantyzmu - ich kontynuacje, akceptacja i polemika z nimi w utworach E. Orzeszkowej, B. Prusa, S. Żeromskiego, S. Wyspiańskiego
- Twórcy emigracyjni - Ojczyźnie. Przedstaw ich dążenia i aspiracje, wykorzystując wybrane teksty literackie.
- Motyw biesiady (uczty, wesela, zgromadzenia) i jego funkcja w dziełach literatury polskiej.
- "Nie wszystek umrę". Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości.
- Barokowe figury egzystencji. Omów ich różnorodność na wybranych przykładach.
- Biblijne i antyczne dziedzictwo w tekstach współczesnych.
- Różne oblicza awangardy w dramacie polskim i europejskim. Omów problem na wybranych przykładach.
- Subiektywne postrzeganie świata- pamiętniki i (motywy autobiograficzne w literaturze, na przykładzie wybranych utworów.
- Na podstawie wybranych utworów literackich wyjaśnij, czym może być dom rodzinny - oazą spokoju, miejscem konfliktów, wspomnieniem..
- Staropolska obyczajowość utrwalona w renesansowych i barokowych tekstach literackich - analiza wybranych przykładów.
- Koncepcja losu ludzkiego w ujęciu dramaturgów dawnych i współczesnych. Omów na wybranych przykładach.
- Dramat narodowy, teatr narodowy- ich zadania w przeszłości i dziś.
- Konwencja snu i baśni w literaturze - ich sposób funkcjonowania w wybranych dziełach literatury polskiej.
- Przemiany prozy polskiej i europejskiej 1918-39 (np. Schulz, Gombrowicz i inni). Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Tendencje klasycyzujące w literaturze staropolskiej i współczesnej. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Poeta jako rzecznik sprawy ludzkiej w literaturze romantycznej i neoromantycznej.
- Postać literacka w powieści klasycznego realizmu i w powieści współczesnej (próba analizy porównawczej).
- Problematyka i kształt artystyczny manifestów ideowych kolejnych pokoleń literackich - dokonaj analizy porównawczej.
- Baczyński a Słowacki. Refleksje filozoficzne i historiozoficzne w wybranych wierszach.
- Chłopomania młodopolska - maniera inteligencka czy trwała wartość? Przedstaw na podstawie wybranych utworów modernizmu polskiego?
- Księża - poeci w literaturze współczesnej - motyw cierpienia i motyw wiary. Przedstaw problem na podstawie twórczości ks. Jana Twardowskiego, Jana Pawła II, ojca Oszajcy i in.
- Wizja historii i losu człowieka w twórczości wybranego poety lat wojny i okupacji.
- Kontemplacja świata i protest przeciw złu w poezji Czesława Miłosza. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Znaczenie twórczości poetyckiej Wisławy Szymborskiej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Pisarze i ich ulubione rekwizyty. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
- Trywialność i wzniosłość w twórczości polskich poetek współczesnych.
- Poezja Cypriana Norwida- klasyczna, romantyczna? Dlaczego wymyka się etykietom?
- Stefan Żeromski - spadkobierca czy burzyciel tradycji romantycznej?
- Kaskaderzy literatury polskiej - rozrachunek z rzeczywistością. Omów na podstawie poezji E. Stachury, R. Wojaczka, A. Bursy.
- Polscy pisarze- laureaci nagrody Nobla jako ambasadorzy polskiej kultury w świecie.
- Literatura polska wobec problemu rewolucji społecznej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Zaścianek, dwór jako przestrzeń kulturowa w literaturze polskiej. Omów na przykładzie wybranych dzieł.
- Funkcje obrazów natury w literaturze romantycznej i neoromantycznej.
- Człowiek wobec świadomości winy. Prześledź problem na wybranych przykładach.
- Dialog z tradycją w twórczości wybranego poety współczesnego.
- Motywy akwatyczne i ich funkcje w wybranych utworach literackich.
- Mit dzieciństwa w wybranych utworach literackich.
- Literatura wobec stalinizmu po 1945 roku (np. W. Gombrowicz, Cz. Miłosz, G. Herling-Grudziński).
- Wpływ mitologii na twórczość R. R. Tolkiena lub/i A. Sapkowskiego. Analiza wybranych przykładów.
- Różne sposoby wykorzystania baśni w literaturze polskiej i powszechnej. Omów problem na wybranych przykładach.
- Filozoficzne konteksty w poezji modernistycznej na podstawie wybranych utworów.
- Jakie problemy poruszane we współczesnej poezji polskiej są dla Ciebie najważniejsze? Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Różne sposoby funkcjonowania tradycji homeryckiej w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
- Twórczość Jana Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok. Rozwiń temat na przykładzie wybranych utworów.
- Trudny problem dziedzictwa sarmackiego w literaturze epok późniejszych (na wybranych przykładach).
- Utopie i antyutopie w literaturze- sposoby kreowania i ich funkcje. Omów na wybranych przykładach.
- Kostium historyczny jako sposób na przestawienie aktualnych wydarzeń. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
- Różne funkcje didaskaliów w tekstach dramatycznych. Omów na wybranych przykładach.
- Dekalog bohaterów Gustawa Herlinga - Grudzińskiego. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
- Różne sposoby wykorzystania kategorii czasu w wybranych utworach epickich lub/i dramatycznych różnych epok.
- Etos inteligenta i jego demaskacja. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
- Literatura faktu. Analiza i interpretacja tego zjawiska kulturowego XX wieku na wybranych przykładach.
- Rozważ, czy polski dramat współczesny stworzył swój typ bohatera.
- Odwzorowywanie świata, prowokacja, eksperyment artystyczny. Refleksja na temat najnowszej literatury polskiej (np. O. Tokarczuk, A. Stasiuk, T. Tryzna, P. Huelle).
- Różne sposoby funkcjonowania w literaturze obrazu sądu i procesu - analiza wybranych przykładów.
- Swoistość filozofii życiowej i artystycznego kształtu bajek Ignacego Krasickiego na tle europejskiej i polskiej tradycji gatunku.
- Rola ironii w twórczości J. Słowackiego i jej literackie powinowactwa (np. W. Szekspir, G. Byron).
- Omów, na podstawie znanych Ci utworów, cechy poetyki renesansowej i barokowej.
- Porównaj wybrane pozycje literackie dla młodego czytelnika w literaturze dawnej i współczesnej (np. K. Makuszyński i M. Musierowicz).
- Komedie A. Fredry wobec romantyzmu i tradycji klasycystycznej.
- Muzy polskich romantyków. Prześledź zjawisko na wybranych przykładach.
- Konflikt pokoleń jako problem obecny w literaturze XIX i XX wieku.
- Portret artysty w wybranych utworach literackich (np. J. Kochanowski, J. Słowacki, C.K. Norwid, S. Wyspiański, W. Gombrowicz).
- Marzenia człowieka o nieśmiertelności. Porównaj realizację motywu na wybranych przykładach.
- Motywy tyrtejskie w literaturze. Omów ich funkcje w wybranych utworach literackich.
- Motyw gór i jego funkcje w literaturze w utworach twórców wybranych epok (np. A. Mickiewicz, J.Słowacki, J. Kasprowicz, K. Przerwa- Tetmajer).
- W. Gombrowicz i S. Mrożek jako demaskatorzy mitów o naturze ludzkiej.
- Dziennik i pamiętnik w literaturze współczesnej (np. K. Brandys, M. Dąbrowska, G. Herling- Grudziński).
- Motyw ogrodu w literaturze dawnej i współczesnej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Zjawy, duchy, upiory w literaturze. Zbadaj ich funkcjonowanie w wybranych utworach różnych epok.
- Od Juliusza Verne'a do Stanisława Lema - analizując wybrane utwory, przedstaw ewolucję powieści science-fiction.
- Polemiki, spory, prowokacje - starcia pokoleń literackich. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Różne kreacje narratora i ukształtowania narracji w epice - analiza wybranych utworów.
- Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach
- Świat przedstawiony oczyma dziecka. Analizując wybrane przykłady, zwróć uwagę na specyfikę narracji i sposób przestawienia rzeczywistości.
- Emancypantki i feministki w literaturze polskiej. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
- Artysta jako bohater literacki. Przedstaw i porównaj różne sposoby ujęcia oraz znaczenie kreacji tej postaci w wybranych utworach różnych epok.
- "Czarny charakter" w dziełach literackich różnych epok. Na wybranych przykładach omów funkcje bohatera negatywnego.
- Scharakteryzuj i skomentuj wymowę wielkich monologów bohaterów wybranych tragedii Szekspira.
- Kreacje lekarzy i nauczycieli w literaturze i publicystyce polskiej. Zwróć uwagę na problem tworzenia stereotypów przez literaturę.
- Dawne i współczesne reportaże. Prześledź ewolucję gatunku na wybranych przykładach.
- Orient jako inspiracja pisarzy różnych epok.
- Przedstaw funkcjonowanie naturalizmu w wybranych utworach literackich XIX i XX wieku.
- Felieton dawniej i dziś. Porównaj twórczość wybranego felietonisty współczesnego z XIX-wiecznymi przykładami gatunku.
- Młodość i "choroba wieku" w literaturze polskiej i obcej.
- Komedie w literaturze polskiej i obcej. Ich związek z epoką a ponadczasowość
- Kamienica jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ na wybranych przykładach
- Rozterki i przeżycia polskich emigrantów w literaturze różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Bohater literacki jako świadek i uczestnik historii. Przedstaw wybrane przykłady wydarzeń historycznych ocenianych przez niego.
- Funkcje aluzji biblijnych w twórczości Paolo Coelho. Analiza wybranych przykładów.
- Forma eseistyczna jako wyraz postawy twórczej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
- Siły nieczyste - przeciwnik czy alternatywa Boga? Omów zagadnienie na wybranych przykładach ( np. "Mistrz i Małgorzata" M. Bułhakowa, "Faust" J.W. Goethego, "Kordian" J. Słowackiego, "Wesele" S. Wyspiańskiego).
- Na podstawie tekstów kultury z różnych epok zastanów się nad przemianami modelu mężczyzny i męskości.
- Funeralia dawniej i dziś. Zaprezentuj i porównaj staropolską i współczesną lirykę żałobną.
- Od Adama i Ewy do... Przedstaw problemy utraty domu, utraty swojego miejsca, swojej przynależności. Odwołaj się do utworów literackich różnych epok.
- Komizm - ironia - groteska. Zanalizuj różne sposoby uzyskiwania efektów komicznych w utworach literackich dwu wybranych epok.
- Technika kryminalna. Technika kryminału. Omów ewolucje w XIX i XX wieku. Wypowiedź zilustruj przykładami utworów.
- Od naśladownictwa rzeczywistości do deformacji - tradycja i nowoczesność w literaturze XX wieku.
- Artystyczny kształt motywu walki dobra ze złem w polskim dramacie romantycznym. Uwzględniając kontekst epoki, zinterpretuj wybrane przykłady.
- Bohater literacki B. Prusa i E. Orzeszkowej jako wyraz pragnień i niepokojów pokolenia postyczniowego.
- Literackie obrazy rodziny i ich funkcja w twórczości polskich pisarzy. Omów na wybranych przykładach.
- Tytuł jako klucz do interpretacji utworu. Rozwiń temat, opierając się na twórczości pisarzy Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego.
- Formy korespondencji dawniej i/lub dziś. Przedstaw na wybranych przykładach odmiany, funkcje i postać stylistyczną form epistolarnych.
- Różne role obrazów szkoły w literaturze polskiej. Scharakteryzuj je, analizując wybrane utwory.
- Alegoria jako trop i metoda interpretacji utworów literackich. Wykorzystaj wiedzę o tym zjawisku do interpretacji dwóch wybranych utworów staropolskich.
- Genialny detektyw jako bohater literacki. Przedstaw sposoby kreowania bohatera w wybranych powieściach XX wieku.
- Dzienniki i autobiografie - źródło prawdy o twórcach, czy przykład zręcznej autokreacji? Rozważ problem w oparciu o wybrane utwory.
- Obrazy Litwy w dziełach polskich twórców romantycznych i współczesnych - analiza porównawcza.
- Obrazy codzienności w literaturze. Scharakteryzuj sposoby jej ujęcia i funkcję w literaturze wybranej epoki.
- "Oto stoimy nad ziemią tragiczną". Cytat z utworu "Miserere" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego uczyń mottem swoich przemyśleń na temat literatury wojny i okupacji.
- Wpływ miasta na psychikę bohatera. Rozważ problem na wybranych przykładach
- Przeanalizuj problem ksenofobii i tolerancji w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Porównaj stanowiska twórców.
- Zaprezentuj i porównaj różne wizje świata i człowieka, odwołując się do dwóch wybranych epok literackich.
- Tradycje barokowe we współczesnej poezji. Zinterpretuj funkcje wybranych motywów.
- Zinterpretuj rolę komizmu w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Przedstaw różne aspekty cierpienia ukazane w literaturze wybranych epok literackich.
- Przedstaw funkcjonowanie etosu rycerskiego w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Wizje ustrojów politycznych. Przeprowadź analizę na podstawie wybranych utworów literackich różnych epok.
- Współczesne odmiany prozy historycznej. Przedstaw i porównaj twórczość T. Parnickiego, W. Terleckiego i M. Brandysa lub innych twórców.
- Analizując utwory polskie i obce, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego dramatu XX wieku.
- Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok funkcjonowanie mitów romantycznych.
- Na podstawie wybranych utworów literackich scharakteryzuj rolę i zadania pisarza w wybranych epokach literackich
- Postmodernizm jako klucz do powieści XX wieku. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych utworów.
- Porównaj funkcjonowanie symboliki religijnej w wybranych epokach literackich
- Zaprezentuj obraz Boga ukazany w literaturze trzech wybranych epok.
- Na podstawie wybranych utworów XIX i XX w. Omów problematykę fikcji i prawdy w utworach inspirowanych biografią autora.
- Judaika w literaturze polskiej. Zaprezentuj na wybranych przykładach
- Historia jako temat i/lub problem w utworach literackich. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane teksty różnych epok, zwracając uwagę na sposób przedstawienia i funkcji obrazów historii
- Stereotypy narodowe w literaturze. Omów problem w oparciu o wybrane utwory różnych epok
- Omów nurt katastrofizmu w literaturze na podstawie wybranych utworów XIX i XX w.
- Na podstawie wybranych utworów scharakteryzuj nurt prozy parabolicznej.
- Na wybranych przykładach przedstaw nurt "rozdrapywania narodowych ran" w literaturze polskiej różnych epok.
- Przedstaw funkcjonowanie literatury "ku pokrzepieniu serc", odwołując się do wybranych tekstów różnych epok.
- Scharakteryzuj i porównaj obrazy mieszczaństwa w twórczości wybranych pisarzy XIX i XX wieku.
- Scharakteryzuj obraz Niemca w literaturze polskiej różnych epok
- Satyryczny wizerunek społeczeństwa polskiego. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu w literaturze dwu epok.
- Omów konwencje literackie wykorzystywane do przedstawiania obrazu wsi. Odwołaj się do wybranych utworów z różnych epok.
- Miłość w życiu człowieka. Przedstaw zagadnienie na przykładach wybranych utworów różnych epok.
- Przedstaw i porównaj postacie kobiet występujące w literaturze różnych epok.
- Jak pojmowano postawę obywatelską w różnych epokach literackich? Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych utworów
- Związki filozofii z literaturą. Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów różnych epok.
- Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystywane środki wyrazu.
- Omów literackie portrety dzieci i młodzieży na przykładach wybranych utworów różnych epok.
- Kontrowersyjne decyzje bohaterów i ich skutki - przedstaw zagadnienie na przykładzie wybranych postaci literackich różnych epok.
- Bohaterowie samotni z wyboru i konieczności. Omów kreację i funkcję tego typu postaci literackich w wybranych utworach różnych epok.
- Bezkompromisowość i kompromis. Scharakteryzuj postawy wybranych bohaterów literackich dwu epok.
- Jednostka wybitna w literaturze różnych epok. Omów kreacje i funkcje takich bohaterów na przykładzie wybranych utworów.
- Przeżycie czytelnicze jako ważny motyw biografii bohaterów. Omów problem w oparciu o losy wybranych postaci literackich różnych epok.
- Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w utworach z różnych epok.
- Omów motyw inicjacji bohatera w oparciu o twórczość autorów różnych epok.
- Funkcje i sposoby kreowania groteski w literaturze. Omów problem na przykładach wybranych utworów.
- Zwracając uwagę na konwencje stylistyczne utworów, zanalizuj funkcje motywu powstania styczniowego w tekstach literackich różnych epok.
- Przedstaw funkcjonowanie motywów wierności i zdrady w literaturze. Odwołaj się do utworów z różnych epok literackich.
- Na podstawie wybranych utworów przedstaw funkcjonowanie motywu piękna i brzydoty w literaturze.
- Omów funkcje motywu oraz obraz śmierci w wybranych utworach różnych epok.
- Zinterpretuj motyw zbrodni i kary w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Wędrowiec, pielgrzym i wygnaniec - omów funkcjonowanie tych motywów w literaturze.
- Scharakteryzuj funkcje motywu snu i widzenia w wybranych dziełach literackich różnych epok.
- Na podstawie wybranych utworów literackich zinterpretuj funkcje motywu szaleństwa w literaturze.
- Motyw przemijania w literaturze polskiej. Przeprowadź analizę na podstawie literatury wybranych epok.
- Porównaj różne ujęcia motywu "prywatnej ojczyzny" w literaturze polskiej XIX i XX w.
- Zaprezentuj funkcjonowanie w literaturze motywu władzy i kariery. Odwołaj się do utworów z różnych epok.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu buntu w wybranych epokach literackich.
- Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok funkcjonowanie motywu świata jako teatru.
- Muzyka jako motyw literacki różnych epok. Przedstaw jej funkcję w oparciu o wybrane utwory.
- Jan Paweł II - papież spraw ludzkich. Omów zagadnienie, odwołując się do tekstów autorstwa Karola Wojtyły oraz całokształtu jego pontyfikatu.
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki
- Język filmu i literatury. Porównaj dwa dzieła literackie z ich filmowymi adaptacjami.
- Związki poezji z muzyką. Omów zagadnienie na podstawie liryki wybranych autorów, zwracając uwagę na prozodyczną oraz głoskową organizację tekstu poetyckiego.
- Przedstaw oddziaływanie surrealizmu na wybrane dzieła literatury.
- Omów nurt franciszkański w literaturze i sztuce wybranych epok.
- Omów charakter i rolę groteski w literaturze i malarstwie wybranych epok.
- Biblijne inspiracje w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów kultury.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu młodości w literaturze i filmie.
- Jak wyrażają się młodzieżowe subkultury w kulturze i języku? Przeprowadź analizę problemu i oceń zjawisko.
- Omów symbol i alegorię jako środki wyrazu w wybranych dziełach literackich i malarskich różnych epok.
- Przedstaw inspiracje malarskie w literaturze dwu wybranych epok.
- W oparciu o wybrane przykłady z różnych epok omów rolę intertekstualności w zachowywaniu ciągłości i spójności tradycji kulturowej.
- Język teatru i literatury. Porównaj wybrane dzieła literackie i ich adaptacje teatralne.
- Uwzględniając literaturę, scharakteryzuj inspiracje antyczne w wybranych dziełach artystycznych.
- Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracje dla literatury. Omów temat, analizując wybrane utwory.
- Zanalizuj funkcje brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki w oparciu o wybrane dzieła.
- Zanalizuj i porównaj obrazy miast jako przestrzeni życiowej w wybranych dziełach literatury i filmu.
- Zanalizuj na przykładach wybranych dzieł sposoby kreowania i funkcje obrazów natury w poezji i malarstwie.
- Zanalizuj i porównaj artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie.
- Zanalizuj i porównaj różne oblicza rewolucji w literaturze i innych sztukach (malarstwie, filmie).
- Zanalizuj metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym (w oparciu o wybrane utwory).
- Zanalizuj katastroficzne wizje i obrazy zagłady w wybranych dziełach literackich i filmowych.
- Omów funkcjonowanie motywu miłości i śmierci w literaturze i sztuce wybranych epok.
- Twój region w polskiej geografii życia literackiego i kulturalnego (zjawiska, grupy, postaci). Przywołaj wybrane przykłady i uzasadnij wybór.
- Wizerunek Napoleona w literaturze i malarstwie polskim. Scharakteryzuj sposoby kreowania postaci historycznej.
- Portrety sarmackie w literaturze i malarstwie od XVII do XIX wieku. Wykorzystując wybrane dzieła, zaprezentuj różne spojrzenia na szlachecką przeszłość Polaków.
- Narodowi bohaterowie przez pryzmat literatury i malarstwa. Przedstaw różne spojrzenia na znane postaci z historii Polski.
- Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H. Sienkiewicz i J. Matejko). Analiza porównawcza dzieł.
- Szaleństwo, obłęd w literaturze i filmie. Zinterpretuj wybrane przykłady, wskazując na funkcje tych motywów w omawianych dziełach.
- Autoportret w sztukach plastycznych i w literaturze. Omów sposoby kreacji własnego "ja" w dziełach różnych epok.
- Literacka i filmowa wizja PRL-u. Analiza wybranych przykładów.
- Dzieło literackie i komiks. Odwołując się do wybranych przykładów, wskaż podobieństwa i różnice gatunkowe.
- Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Analiza wybranych dzieł.
- Kicz i arcydzieło- mechanizm funkcjonowania w literaturze i kulturze dzieł o różnej wartości.
- Symbolizm w malarstwie i dramatach S. Wyspiańskiego (np. "Wesele").
- Funkcja deformacji w sposobie przedstawiania bohaterów dramatów Witkacego i wybranych portretach tworzonych przez artystę (np. demoniczne kobiety).
- Symbolika stroju. Omów analizując wybrane dzieła (np. malarskie, rzeźbiarskie, filmowe, teatralne).
- Tatry malarzy i Tatry poetów. Analiza porównawcza na wybranych przykładach epoki modernizmu.
- Przedstaw wybitne kreacje aktorskie w wybranych adaptacjach filmowych utworów literackich i porównaj je z postaciami pierwowzorów.
- Literackie i filmowe wizje Litwy (Ukrainy). Zanalizuj wybrane przykłady.
- Ekspresjonizm w literaturze i malarstwie. Przedstaw, odwołując się do przykładów, środki artystyczne charakterystyczne dla tej konwencji i ich rolę.
- Motywy secesyjne w literaturze, malarstwie, grafice i sztuce użytkowej Młodej Polski.
- Związek fotografii z literaturą i filmem. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Prezentacja i ocena sezonu teatralnego wybranego teatru.
- Fascynacja Ameryką w literaturze i sztuce. Przedstaw źródła i efekty tej fascynacji, analizując wybrane przykłady.
- Motyw drogi w literaturze i w filmie. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Bitwa pod Grunwaldem i jej bohaterowie w ujęciu literackim, malarskim i filmowym. Analiza porównawcza.
- Ewolucja kreacji stróża prawa w literaturze kryminalnej i w filmie. Analiza porównawcza.
- Vanitas w literaturze i sztuce plastycznej. Omów funkcjonowanie motywu na wybranych przykładach z różnych epok.
- Funkcjonowanie teatru, praca aktorów i życie gwiazd w literaturze i filmie. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł (np."Komediantka" W.S. Reymonta, serial "Komediantka" i serial "Modrzejewska").
- Zwierzę jako temat dzieł malarskich oraz bohater utworów literackich. Przedstaw i omów różne sposoby podejścia do tego tematu.
- Literacka, malarska i filmowa ars moriendi. Analiza porównawcza wybranych przykładów.
- Motyw paktu z diabłem w literaturze i malarstwie. Analizując wybrane przykłady, omów przyczyny i konsekwencje układania się z szatanem.
- Synteza sztuk w literaturze modernistycznej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Motyw ogrodu w literaturze, malarstwie i filmie. Porównaj sposoby kreowania i funkcje tego motywu w wybranych tekstach kultury.
- Zło uosobione, abstrakt, element natury człowieka. Postrzeganie motywu w literaturze i sztuce.
- Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Kino autorskie - jak rozumiesz ten termin w odniesieniu to twórczości wybranego reżysera.
- Motyw czarownicy w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Podróż w czasie w literaturze i filmie. Porównaj literackie i filmowe ujęcie tego motywu.
- Postaci karierowiczów w literaturze XIX i XX wieku oraz w filmie. Analiza wybranych przykładów.
- Świat widziany oczyma ludu. Przedstaw tradycje, zwyczaje i mentalność ludową ukazane w filmie (np. J.J. Kolski) i literaturze (np. Mickiewicz, Reymont).
- Świat prowincji w opowiadaniach Brunona Schulza i obrazach Marca Chagalla (analiza porównawcza wybranych dzieł).
- Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce (np. T. Kantor, A. Wróblewski, T. Różewicz). Omówienie i interpretacja zjawiska na wybranych przykładach.
- Postać syna marnotrawnego w sztuce europejskiej. Omów różne realizacje, odwołując się do przykładów z literatury i malarstwa.
- Rozrachunek z historią najnowszą w literaturze powstałej po 1956 roku i dziełach polskiej szkoły filmowej. Porównaj sposób przedstawienia problemu na podstawie wybranych filmów i utworów prozatorskich.
- Koń jako symbol w literaturze i sztuce. Omów funkcje tego symbolu na podstawie wybranych dzieł
Język
- Najbardziej charakterystyczne cechy gwarowe regionu, w którym mieszkasz (na podstawie przygotowanych materiałów pomocniczych).
- Wpływy języków obcych na język polski (np. łacińskie, czeskie, niemieckie, ruskie, włoskie, orientalne, francuskie, angielskie) w dwóch wybranych epokach.
- Język M. Reja i J. Kochanowskiego- dwie odmiany polszczyzny tej samej epoki.
- Omów styl makaroniczny w piśmiennictwie i oratorstwie polskim. Przedstaw jego uwarunkowania kulturowe. Analiza zgromadzonego materiału.
- Język komentarzy sportowych. Scharakteryzuj na podstawie wybranych tekstów.
- Porównaj język dwóch pokoleń Polaków po 1945 roku. Odwołaj się do wybranych tekstów literackich.
- Język nowomowy w literaturze XX wieku. Omów problem, odwołując się do wybranych przykładów.
- Porównaj nowomowę PRL -u ze współczesnym językiem polityków. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
- Omów funkcję nazw własnych w utworach literackich ( na wybranych przykładach).
- Język ezopowy w literaturze rozwijającej się w warunkach cenzury. Omów na wybranych przykładach.
- Język listów jako dokument indywidualnego stylu nadawcy. Omów zagadnienie na podstawie analizy epistolografii wybranego autora.
- Przedstaw funkcje gwary podhalańskiej w tekstach K. Przerwy-Tetmajera, S. Wyspiańskiego i J. Tischnera.
- Język wybranego środowiska. Zanalizuj leksykę, frazeologię, składnię w wypowiedziach tej grupy.
- Zanalizuj literackie opisy przyrody, biorąc pod uwagę zastosowane środki językowe i stylistyczne.
- Zjawisko językowej etykiety. Omów zastosowanie i funkcję wybranych form językowej grzeczności w dowolnym tekście literackim.
- Omów zjawisko mody językowej na podstawie materiału literackiego wybranej epoki.
- Językowe sposoby wyrażania uczuć w listach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków. Analiza przykładów (np. A. Mickiewicza, J. Słowackiego, Z. Krasińskiego, C. Norwida, F. Chopina).
- Funkcje archaizacji w wybranych polskich powieściach historycznych (np. J.I. Kraszewskiego, H. Sienkiewicza, Z. Kossak, H. Malewskiej).
- Scharakteryzuj i porównaj mechanizm powstawania metafor poetyckich i językowych. Ustal ich funkcję w przykładowych aktach komunikacji językowej.
- Na wybranych przykładach omów funkcje języka potocznego w literaturze współczesnej.
- Kultura języka w Internecie. Scharakteryzuj język użytkowników Internetu na podstawie samodzielnie zebranego materiału.
- Omów funkcje neologizmów i eksperymentów słownych w wybranych utworach poetyckich.
- Na podstawie samodzielnie zgromadzonego materiału językowego, zanalizuj i scharakteryzuj gwarę uczniów.
- Język w mediach. Dokonaj analizy i oceny poprawności językowej wybranych tekstów publikowanych w prasie o zasięgu ogólnopolskim i emitowanych przez publiczne stacje radiowe i/lub telewizyjne.
- Pochodzenie i znaczenie nazw miejscowych Twojego regionu. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
- Analiza językowa i kulturowa przysłów polskich (na przykładzie przysłów o określonej tematyce).
- Analizując zgromadzony materiał, scharakteryzuj wpływ literatury na frazeologię polską w tekstach mówionych i pisanych.
- Na podstawie wybranych lektur (2-3) scharakteryzuj i sfunkcjonalizuj język bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające przynależność środowiskową i charakter postaci.
- Specyfika mowy bohaterów literatury science-fiction. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Język w służbie satyry dawniej i dziś. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Zanalizuj językowe sposoby wyrażania uczuć w listach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków.
- Omów dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie na przykładach wybranych utworów.
- Jak w polszczyźnie odzwierciedla się kultura naszych przodków? Zanalizuj zgromadzony materiał językowy.
- Ekspresja i impresja - analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj właściwości wypowiedzi określające nadawcę i odbiorcę.
- Sztuka przekonywania a manipulacja językowa - porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
- Język jako instrument walki o władzę. Zanalizuj wybrane materiały wyborcze.
- Analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj zapożyczenia we współczesnym języku polskim. Oceń ich celowość.
- Scharakteryzuj i oceń specyfikę i funkcje języka reklamy.
<< Wstecz |