Rok szkolny 2012/2013
Drodzy tegoroczni Maturzyści!
Na tej stronie znajdziecie aktualne informacje o maturze.
ZAPRASZAMY!
Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: www.cke.edu.pl
Lista tematów na egzamin ustny z języka polskiego na rok szkolny 2012/2013
Literatura
- Motyw gór i jego funkcje w literaturze w utworach twórców wybranych epok.
- Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
- Kobieta w podróży. Relacje XIX i XX- wieczne.
- Romantyk - człowiek, który pyta. Przestrzeń tajemnicy w liryce polskiego romantyzmu.
- Artysta jako bohater literacki. Omów na wybranych przykładach.
- Przedstaw motyw zbrodni doskonałej na podstawie tekstów kultury różnych epok.
- Literackie portrety kobiet. Omów ich typy i funkcje na wybranych przykładach.
- Polemiki, spory, prowokacje - starcia pokoleń literackich. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Staropolska obyczajowość utrwalona w renesansowych i barokowych tekstach literackich - analiza wybranych przykładów.
- Scharakteryzuj i skomentuj wymowę wielkich monologów bohaterów wybranych tragedii antycznych i dramatów Szekspira.
- Wizerunek Boga w literaturze i jego przemiany. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Polacy a mniejszości narodowe i ich wzajemny stosunek w świetle wybranych utworów literackich. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
- Portret kata i ofiary w literaturze polskiej na przestrzeni wieków. Omów na wybranych przykładach sposoby ich kreowania.
- Dwór i zaścianek jako przestrzeń kulturowa w literaturze polskiej. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Omów na postawie znanych Ci utworów cechy poetyki renesansowej i oświeceniowej.
- ,,Nie wszystek umrę". Rozważania o roli literatury w budowaniu uniwersalnego systemu wartości.
- Polscy pisarze - laureaci nagrody Nobla jako ambasadorzy polskiej literatury w świecie.
- Księża - poeci w literaturze współczesnej - motyw cierpienia i motyw wiary. Przedstaw problem na podstawie twórczości ks. Jana Twardowskiego, Jana Pawła II, ojca Oszajcy i innych.
- Twórcy emigracyjni - ojczyźnie. Przedstaw ich dążenia i aspiracje, wykorzystując wybrane teksty literackie.
- Starość jako motyw literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Pycha i pokora. Omów problem, analizując przykłady literackie, które badają źródła i skutki tych dwóch postaw.
- Bohater zdeterminowany przez swoje otoczenie. Omów wpływ środowiska na postawy wybranych postaci, analizując utwory literackie.
- Rola kostiumu historycznego w utworze literackim. Omów problem na wybranych przykładach.
- Życie jako teatr. Przedstaw różne ujęcia tego motywu w wybranych utworach literackich.
- Zjawy, duchy, upiory w literaturze. Zbadaj ich funkcjonowanie w wybranych utworach różnych epok.
- Funkcje aluzji w twórczości Paulo Coelho. Omów na wybranych przykładach.
- Staropolska obyczajowość utrwalona w renesansowych i barokowych tekstach literackich - analiza wybranych przykładów.
- Kontemplacja świata i protest przeciw złu w poezji Czesława Miłosza. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Tendencje klasycyzujące w literaturze staropolskiej i współczesnej. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Różne sposoby wykorzystania kategorii czasu w wybranych utworach epickich lub/i dramatycznych różnych epok.
- Dokumentaryzm i paraboliczność jako dwa sposoby przedstawienia rzeczywistości w dziełach różnych twórców. Przeanalizuj wybrane utwory.
- Motywy katastroficzne w literaturze polskiej. . Omów na wybranych przykładach.
- Wzorce postaw moralnych i obywatelskich w literaturze polskiej. Przedstaw zagadnienie opierając na analizie wybranych przykładów.
- Nowożytne formy komedii: od Moliera do Mrożka. Omów temat, analizując problem przemian gatunku w wybranych utworach.
- Poezja C. K. Norwida - klasyczna, romantyczna? Dlaczego wymyka się etykietom?
- Stefan Żeromski - spadkobierca czy burzyciel tradycji romantycznej?
- Rozterki i przeżycia polskich emigrantów w literaturze różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
- ,,Czarny charakter" czy ,,jednostka zbuntowana"? Czy można jednoznacznie określić charakter człowieka ? Omów na wybranych przykładach.
- Utopie i antyutopie w literaturze - sposoby kreowania i ich funkcje - omów na wybranych przykładach.
- Komizm - ironia - groteska. Zanalizuj różne sposoby uzyskiwania efektów komicznych w utworach literackich dwu wybranych epok.
- Jakie problemy poruszane we współczesnej poezji polskiej są dla Ciebie najważniejsze? Omów zagadnienie odwołując się do wybranych utworów.
- Tyrani i despoci w wybranych utworach literatury polskiej i europejskiej. Omów na wybranych przykładach.
- Realizm i groteska - porównaj sposoby kreowania rzeczywistości literackiej w wybranych tekstach.
- Trywialność i wzniosłość w twórczości polskich poetek współczesnych.
- Konwencja snu i baśni w literaturze - ich sposób funkcjonowania w wybranych dziełach literatury polskiej.
- Mit dzieciństwa w wybranych utworach literackich.
- Od Juliusza Verne'a do Stanisława Lema - analizując wybrane utwory, przedstaw ewolucję powieści science-fiction.
- Muzy polskich romantyków. Prześledź zjawisko na wybranych utworach.
- Rozważ, czy polski dramat współczesny stworzył swój typ bohatera.
- Komedie w literaturze polskiej i obcej. Ich związek z epoką a ponadczasowość.
- Emancypantki i feministki w literaturze polskiej. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
- Etos inteligenta i jego demaskacja. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
- Romantyczna a współczesna koncepcja patriotyzmu. Odwołaj się do wybranych utworów.
- Obraz wsi i ludów tam żyjących - jak zmienił się na przestrzeni wieków ? Omów na wybranych utworach.
- Literackie przetworzenia mitu o Prometeuszu. Omów je, analizując wybrane przykłady.
- Autorytet, przyjaciel, tyran. . Wizerunek ojca w literaturze polskiej i obcej. Omów temat, analizując wybrane przykłady z różnych epok.
- Literatura zwierciadłem odbijającym wizerunek Polski i Polaków. Opracuj temat na przykładzie wybranych utworów z literatury staropolskiej.
- Mity polskiego romantyzmu - ich kontynuacje, akceptacja i polemika z nimi w utworach E. Orzeszkowej, B. Prusa, S. Żeromskiego, S. Wyspiańskiego.
- Problematyka i kształt artystyczny manifestów ideowych kolejnych pokoleń literackich - dokonaj analizy porównawczej.
- Dialog z tradycją w twórczości wybranego poety współczesnego.
- Marzenia człowieka o nieśmiertelności. Porównaj realizację motywu na wybranych przykładach.
- Bohater literacki jako świadek i uczestnik historii. Przedstaw wybrane przykłady wydarzeń historycznych ocenianych przez niego.
- Bohater literacki B. Prusa i E. Orzeszkowej jako wyraz pragnień i niepokojów pokolenia powstania styczniowego.
- Wizje ustrojów politycznych. Przeprowadź analizę na podstawie wybranych utworów literackich różnych epok.
- Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzyła i definiowała mity narodowe? Omów na wybranych przykładach.
- Koncepcja losu ludzkiego w ujęciu dramaturgów dawnych i współczesnych. Omów na wybranych przykładach.
- Przedstaw motyw małej ojczyzny na przykładzie literatury polskiej XIX i XX wieku.
- Motywy tyrtejskie w literaturze. Omów ich funkcje na podstawie wybranych utworów literackich.
- Chłopomania młodopolska - maniera inteligencka czy trwała wartość? Przedstaw na postawie wybranych utworów modernizmu polskiego.
- Barokowe figury egzystencji. Omów ich różnorodność na wybranych przykładach.
- Postać literacka w powieści klasycznego realizmu i w powieści współczesnej (próba analizy porównawczej).
- Przemiany prozy polskiej i europejskiej 1918-39 (np. Schulz, Gombrowicz i inni). Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Motywy akwatyczne i ich funkcje w wybranych utworach literackich.
- Człowiek wobec świadomości winy. Prześledź problem na wybranych przykładach.
- Poezja religijna - wczoraj i dziś. Interpretując wybrane utwory, omów ewolucję gatunków literackich i sposoby wyrażania w nich uczuć.
- Początek świata w różnych kulturach. Omów temat w oparciu o wybrane dzieła.
- Kariera - czynnik twórczy czy degradujący ? Rozważ tę kwestię w świetle prozy XIX i XX wieku.
- Motyw śmierci w literaturze staropolskiej i poezji współczesnej. Porównaj sposób ujęcia tematu na wybranych przykładach.
- Góry jako sceneria i jako inspiracja dla poezji różnych okresów literackich. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
- Omów, na podstawie znanych Ci utworów, cechy poetyki młodopolskiej.
- Wizerunki młodzieży w literaturze XIX i XX wieku. Omów na wybranych przykładach literackich.
- Biblijne i antyczne dziedzictwo w tekstach współczesnych.
- Poeta jako rzecznik sprawy ludzkiej w literaturze romantycznej i neoromantycznej.
- Trudny problem dziedzictwa sarmackiego w literaturze epok późniejszych (na wybranych przykładach).
- Portret artysty w wybranych utworach literackich ( np. J. Kochanowski, J. Słowacki, C.K. Norwid, S. Wyspiański, W. Gombrowicz)
- Różne sposoby funkcjonowania w literaturze obrazu sądu i procesu - analiza wybranych przykładów.
- Dawne i współczesne reportaże. Prześledź ewolucję gatunku na wybranych przykładach.
- Funkcja konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego. Omów temat, analizując wybrane przykłady literackie.
- Człowiek wobec Boga, życia i śmierci. Przedstaw zagadnienie opierając się na analizie wybranych przykładów.
- Mit o Syzyfie i jego literackie reinterpretacje. Przedstaw zagadnienie, analizując wybrane utwory literatury XX wieku.
- Fatum czy wolna wola? Twoje refleksje o losach ludzkich. Przedstaw temat w oparciu o analizę przykładów literackich z dwóch epok.
- Starożytny rodowód humanizmu i jego artystyczna realizacja w poezji Jana Kochanowskiego. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
- Literatura i publicystyka renesansu oraz oświecenia wobec ważnych spraw Rzeczypospolitej. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
- Doświadczenie poczucia bezsensu i absurdalności istnienia związane z końcem wieku. Omów temat, analizując wybrane przykłady z literatury młodopolskiej i współczesnej.
- Sposoby kreowania portretów zdrajców ojczyzny w literaturze. Omów je, odwołując się do wybranych utworów z literatury XIX wieku.
- Orient jako inspiracja pisarzy różnych epok.
- Artystyczny kształt motywu walki dobra ze złem w polskim dramacie romantycznym. Uwzględniając kontekst epoki, zinterpretuj wybrane przykłady.
- Genialny detektyw jako bohater literacki. Przedstaw sposoby kreowania bohatera w wybranych powieściach XX wieku.
- Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok funkcjonowanie mitów romantycznych.
- Metaforyczna i dosłowna podróż w czasie - analiza wybranych przykładów literackich.
- Pisarze i ich ulubione rekwizyty. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
- Omów, na podstawie znanych Ci utworów, cechy poetyki renesansowej i barokowej.
- Felieton dawniej i dziś. Porównaj twórczość wybranego felietonisty współczesnego z XIX-wiecznymi przykładami gatunku.
- Technika kryminalna. Struktura kryminału. Omów ewolucje tej formy wypowiedzi w XIX i XX wieku. Wypowiedź zilustruj przykładami utworów.
- Forma eseistyczna jako wyraz postawy twórczej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
- Dzienniki i autobiografie - źródło prawdy o twórcach czy przykład zręcznej autokreacji ? Rozważ problem w oparciu o wybrane utwory.
- Poezja religijna - wczoraj i dziś. Interpretując wybrane utwory, omów ewolucję gatunków literackich i sposoby wyrażania w nich uczuć.
- Etos inteligenta i jego demaskacja. Omów temat, analizując wybrane przykłady literackie.
- Konflikt pokoleń w literaturze XIX i XX wieku. Przedstaw temat na podstawie analizy wybranych utworów.
- Człowiek i świat w twórczości Wisławy Szymborskiej. Przedstaw temat, interpretując wybrane utwory.
- Praca jako wartość budująca i destrukcyjna. Zaprezentuj realizację tego motywu, odwołując się do utworów różnych epok.
- Człowiek i jego zachowanie w sytuacjach ekstremalnych. Przedstaw problem na przykładzie literatury XX wieku.
- Porównaj sposób kreacji bohaterów w wybranych powieściach Andrzeja Sapkowskiego i Johna Ronalda Tolkiena.
- Literatura wobec doświadczeń II wojny światowej. Omów problem na wybranych utworach.
Związki literatury z innymi dziełami sztuki
- Różne ujęcia motywów biblijnych w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów temat na wybranych przykładach z różnych epok.
- Sztuka wobec niewyrażalnego. Symbol jako środek w poezji i malarstwie.
- Przedstaw najciekawsze realizacje pojedynku w literaturze i sztuce.
- Funkcja brzydoty w literaturze i innych dziełach sztuki. Przeanalizuj wybrane dzieła.
- Powstania narodowe i konspiracja jako temat różnych tekstów kultury. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach dzieł XX wieku.
- Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze w epoce renesansu. Odnieś się do wybranych dzieł.
- Twój region w polskiej geografii życia literackiego i kulturalnego (zjawiska, grupy, postaci). Przywołaj wybrane przykłady i uzasadnij wybór.
- Artystyczne ujęcia macierzyństwa w literaturze i sztukach plastycznych XX wieku. Omów temat, analizując wybrane dzieła kultury.
- Prezentacja sezonu teatralnego wybranego teatru.
- Rozkwit czy upadek X Muzy? Uzasadnij swoją opinię na przykładzie kina polskiego i europejskiego.
- Mit dzieciństwa w literaturze i malarstwie polskim i europejskim.
- Teatralne i filmowe świadectwa degradacji rzeczywistości XX wieku.
- Dramat absurdu jako wyzwanie wobec tradycji literackiej - groteskowa twarz współczesności.
- Relacje między człowiekiem a Bogiem w dziełach literackich, malarskich i w rzeźbie XX i XXI wieku.
- Szaleństwo, obłęd w literaturze i filmie. Zinterpretuj wybrane przykłady, wskazując na funkcje tych motywów w omawianych dziełach.
- ,,Czarny charakter" w dziełach literackich i filmach różnych epok. Na wybranych przykładach omów funkcje bohatera negatywnego.
- Na podstawie tekstów kultury z różnych epok zastanów się nad przemianami modelu mężczyzny i męskości.
- Genialny detektyw jako bohater literacki i filmowy. Przedstaw sposoby kreowania bohatera w wybranych powieściach i filmach XX wieku.
- Analizując utwory polskie i obce, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego teatru XX i XXI wieku.
- Obrazy codzienności w filmie. Scharakteryzuj sposoby jej ujęcia i funkcję w kinematografii wybranego kraju.
- Wpływ miasta na psychikę bohatera. Rozważ problem na wybranych przykładach literackich i filmowych.
- Rola wychowawcy w życiu młodego człowieka. Omów zjawisko na wybranych przykładach literackich i filmowych.
- Literackie i filmowe (lub malarskie) kreacje mistrza i ucznia, pana i sługi. Omów temat, analizując wybrane przykłady i uwzględniając sposoby tworzenia pary bohaterów.
- Barokowe ideały piękna w literaturze, malarstwie XVII i XX wieku.
- Święty, męczennik, asceta w literaturze i sztuce. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
- Inspiracje malarskie we współczesnej poezji. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
- Dramat narodowy, teatr narodowy - ich zadania w przeszłości i dziś.
- Motyw przemijania w literaturze i sztuce średniowiecza i baroku. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
- Różne ujęcia motywu sądu i procesu w literaturze i sztuce. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
- Pejzaż w malarstwie i literaturze młodopolskiej. Omów na wybranych przykładach.
- Bezdomność dawniej i dziś w literaturze i filmie. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Motyw czterech pór roku w literaturze, sztuce i muzyce. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Na wybranych przykładach przedstaw różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i filmie.
- Internet - sukces czy porażka współczesnego świata? Przedstaw temat analizując problem alienacji człowieka we współczesnym świecie.
- Różne obrazy diabła w literaturze i sztuce. Przedstaw i porównaj sposoby ich tworzenia na podstawie analizy wybranych utworów.
- Muzea - relikt przeszłości czy pasjonująca wędrówka w czasie? Uzasadnij swój osąd na wybranych przykładach.
- Motyw konia w literaturze i filmie. Omów sposoby jego przedstawienia w wybranych epokach.
- Funkcja brzydoty w literaturze i innych dziełach sztuki. Przeanalizuj wybrane dzieła.
- Motyw ogrodu w literaturze, malarstwie i filmie. Porównaj sposoby kreowania i funkcje tego motywu w wybranych tekstach kultury.
- Literacka i filmowa wizja PRL-u. Analiza wybranych przykładów.
- Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej.
- Kino autorskie - jak rozumiesz ten termin w odniesieniu do twórczości wybranego reżysera.
- Młodość, miłość, wolność, bunt i muzyka i ich wpływ na film polski w latach 1956 -1989.
- Motyw błędnego koła w różnych dziedzinach sztuki okresu Młodej Polski do współczesności.
- Motyw memento mori w literaturze i sztuce średniowiecza i innej wybranej epoki.
Język
- Przeanalizuj najważniejsze zmiany w polskim systemie językowym w zakresie fonetyki, fleksji, leksyki i składni. Podaj przykłady.
- Wyodrębnij na podstawie tekstów literackich charakterystyczne cechy języka i stylu utworów doby staropolskiej i romantyzmu.
- Różne sposoby wykorzystania gwary środowiskowej w literaturze polskiej i powszechnej. Omów problem na wybranych przykładach.
- Określ najważniejsze cechy języka polityki i propagandy, posługując się konkretnymi przykładami wystąpień publicznych.
- Etyka mówienia - agresja werbalna jako jeden z przejawów przemocy w relacjach międzyludzkich. Przeanalizuj problem na wybranych przykładach.
- Etykieta językowa - czy można ocenić człowieka po tym, jakiego języka używa? Przeanalizuj problem na wybranych przykładach.
- Puryzm czy liberalizm językowy? Która postawa jest Ci bliższa i dlaczego? Omów problem na wybranych przykładach.
- Każdy błąd językowy staje się normą? Czy jest to nieodłączna cecha ,,żywego języka"? Przeanalizuj problem na przykładzie współczesnego języka.
- Podaj przykłady środowiskowego zróżnicowania polszczyzny. Czy jest to tendencja stała na przestrzeni wieków, czy cecha współczesnego języka? Omów problem na wybranych przykładach.
- Język współczesnej poezji. Której funkcji językowej podlega - poetyckiej czy użytecznej? Uzasadnij swoją opinię na wybranych przykładach.
- Pisana i mówiona odmiana języka. Określ odmienność kształtu językowego determinowaną sytuacją komunikacyjną na wybranych przykładach.
- Pokoleniowe zróżnicowanie języka - język młodzieżowy na tle polszczyzny literackiej. Zinterpretuj problem na wybranych przykładach.
- Tak mówią bohaterowie literaccy. Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter. Odwołaj się do trzech utworów.
- Poprawność językowa oraz stosowanie zasad kultury języka w prasie regionalnej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
<< Wstecz |