Dyrektora Zespołu Szkól Ogólnokształcących w Ostrowcu Św.
z dnia 23 października 2020 r.
w sprawie wprowadzenia nauczania zdalnego
w Zespole Szkól Ogólnokształcących w Ostrowcu Św.
Podstawa prawna: Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 16.10.2020r. zmieniającego Rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
zarządza się co następuje:
§1
Od dnia 26 października 2020r. do 08 listopada 2020r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Ostrowcu Św. wprowadza się zdalne nauczanie
§2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 26 października 2020r. Jednocześnie Zarządzenie nr 13/2020 z 19.10.2020r. zostaje odwołane.
§3
W ZSO kontynuowana jest realizacja programu nauczania. Nauczyciele przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość dokonują weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, aby dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
§4
We wskazanym okresie szkoła w realizacji kształcenia na odległość wykorzystuje dziennik elektroniczny oraz platformę internetową opartą na zbiorze aplikacji i usług dostępnych z serwerów Microsoft 365 oraz w sytuacjach wyjątkowych inne dostępne. (np. zoom.us)
§5
Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone także w oparciu o:
Nauczyciele organizują pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy (zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac itp., zasadach oceniania).
Zakres przekazywanych treści i zadań zadawanych do wykonania nie powinien być zbyt obszerny, aby nie przerósł możliwości uczniów, co zniechęci ich do pracy i przyniesie skutki odwrotne do zamierzonych. Nie wszyscy uczniowie mogą mieć w pełni swobodny dostęp do sieci. Niektórzy muszą się dzielić komputerem czy telefonem z rodzeństwem (zwłaszcza młodszym). Warto pamiętać, że logowanie, przesyłanie, generowanie materiałów w postaci elektronicznej to dla uczniów dodatkowy czas poświęcony na naukę.
§7
Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie. Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
§8
Zaleca się, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi.
§9
W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu nauczania.
§10
Uczniowie wszelkie wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania na bieżąco zgłaszają nauczycielom.
§11
Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w internecie.
§12
Należy pamiętać o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji z nauczycielami.
§13
Rodzice powinni zachęcać swoje dzieci do samodzielnej pracy i w miarę możliwości wspierać (a nie wyręczać) w wykonywaniu zadanych prac.
§14
Rodzice powinni być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami: udostępnić swój numer telefonu, adres e-mailowy, korzystać regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową szkoły.
§15
Przygotowywane przez nauczycieli materiały i treści edukacyjne będą przekazywane drogą on-line z wykorzystaniem e-dziennika oraz platformy Microsoft 365.
§16
Harmonogram zajęć on-line poszczególnych oddziałów oparty jest na dotychczasowym podziale godzin oddziałów z uwzględnieniem następujących wytycznych:
-lekcje i przerwy odbywają się według dotychczasowego harmonogramu
-lekcje online trwają 30 minut, pozostałe 15 minut przeznaczamy na konsultacje i czynności organizacyjne
– nauczyciel uwzględniając na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line zaplanowany przez siebie temat (obejmujący zakres programu nauczania) dostosowuje podział czasu pracy z uczniami do ich potrzeb psychofizycznych z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej;
– nauczyciel na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line wyjaśnia uczniom treści programowe z wykorzystaniem opracowanych przez siebie form przekazu dedykowanych na platformie Microsoft 365, w tym nagrań video ( na żywo ) bądź przygotowanych przed rozpoczęciem zajęć;
– nauczyciel może przesłać uczniom opracowany przez siebie materiał on-line przed rozpoczęciem zajęć, który zrealizuje z uczniami według podziału godzin; w przesłanym materiale nauczyciel zależnie od potrzeb uwzględnia następujące treści: temat zajęć, notatka do zeszytu dla uczniów, forma przekazu treści dedykowanych uczniom (np. program prezentacyjny, edytor tekstu , quiz etc. ), link do filmiku wyjaśniającego dane pojęcie oraz zadania do wykonania z podręcznika, ćwiczeń lub dedykowanych stron internetowych;
– nauczyciel ustala formę i zakres czasowy kontaktów indywidualnych z uczniami;
– nauczyciel ustala uczniom czas na odesłanie wykonanego ćwiczenia bądź polecenia on-line z wykorzystaniem platformy Microsoft 365 – do określonej godziny danego bądź kolejnego/-ych dnia/-i, uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów oraz uwarunkowania technologiczne posiadanych przez nich narzędzi elektronicznych;
– nauczyciel ustala także czas na wykonanie i odesłanie drogą on-line przez uczniów zleconych prac domowych.
§17
Nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę uczniów oraz ich postępy w nauce według następujących wytycznych:
– ocenianiu podlegają wykonane przez uczniów zadania domowe i przesłane do nauczyciela w wyznaczonym terminie drogą on-line z wykorzystaniem e-dziennika, poczty elektronicznej, komunikatorów lub platformy Microsoft 365;
– ocenianiu podlega aktywność uczniów wykazywana podczas lekcji on-line zarówno w formie przekazu video na żywo, jak też w formie odpowiedzi kierowanych do nauczyciela z wykorzystaniem czatu, e-dziennika, komunikatorów czy poczty elektronicznej;
– dodatkowe (związane z tematem przeprowadzonej lekcji), zlecone przez nauczyciela czynności i prace wykonane przez uczniów; uczniowie powinni mieć szansę, by wykazać się umiejętnościami np. w formie realizowanych projektów;
– oceny należy wpisywać do dziennika elektronicznego.
§18
W okresie nauki zdalnej obecność ucznia na zajęciach zdalnych to logowanie się na platformie i uczestnictwo w zajęciach. W wyjątkowych sytuacjach potwierdzeniem obecności ucznia na zajęciach jest odbiór wiadomości przesłanej przez nauczyciela e-dziennikiem.
§19
Tematy zajęć należy zapisać w dzienniku elektronicznym Vulcan.
§20
Pedagog szkolny i psycholog pełnią dyżur dla uczniów i rodziców on-line w dotychczasowych godzinach swojej pracy.
§21
Nauczyciele wychowania fizycznego mając na uwadze fakt, że ich zajęcia to nie tylko stricte aktywność fizyczna, uwzględniają w swojej pracy tematy związane z rozwojem fizycznym i sprawności fizycznej, bezpieczeństwa w aktywności fizycznej czy edukacji prozdrowotnej zdrowy styl życia, bezpieczeństwo uprawiania sportów, itp.
§22
Zajęcia indywidualnego nauczania realizowane są indywidualnie w formie zdalnej.
§23
Zajęcia rewalidacyjne oraz dydaktyczno -wyrównawcze realizujemy według dotychczasowego harmonogramu z wykorzystaniem platformy Microsoft 365.