Dziedzictwo kulturowe naszego regionu – wycieczka

W dniu 12 września 2024 r. uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr I im. Stanisława Staszica wzięli udział w wycieczce, której celem było poznanie dziedzictwa kulturowego naszego regionu.

Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy było Muzeum Orła Białego w Skarżysku Kamiennej. Młodzież z wielkim zainteresowaniem oglądała ekspozycję plenerową uzbrojenia z okresu II Wojny Światowej oraz z czasów powojennych. Były to eksponaty wielkogabarytowe tj. czołgi, samoloty, łodzie bojowe i haubice. Ciekawostką jest fakt, ze właśnie w tym miejscu, zgromadzono drugie co do wielkości, po Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, zbiory sprzętu bojowego.

Nasza młodzież wraz z nauczycielami mogła ,,potrenować” strzelanie na strzelnicy muzealnej. Wyniki były imponujące! Mamy utalentowaną młodzież. Warto wspomnieć, że również pogoda nas tego dnia rozpieszczała, słońce było miłym towarzyszem przygody.

Następnym wyjątkowo ciekawym miejscem, które zobaczyliśmy było Opactwo Cystersów w Wąchocku. Klasztor ten został zbudowany na przełomie XII i XIII wieku. Jest jednym z najpiękniejszych przykładów architektury romańskiej w Polsce. Dzięki czemu przynajmniej na chwilkę przenieśliśmy się w czasie do epoki średniowiecza…

Na długo w naszej pamięci pozostanie przepiękny kościół z charakterystycznymi romańskimi detalami, takimi jak okna o półkolistych łukach, wspaniałe organy. Jednym z najbardziej znanych elementów są tzw. „kolumny wąchockie”, zdobione niezwykle szczegółowym rzeźbami, które przedstawiają motywy roślinne i geometryczne.

Odwiedziliśmy tez grób świętokrzyskiego bohatera z okresu II wojny światowej Jana Piwnika „Ponurego”, którego prochy spoczęły wśród krużganków cysterskiego zakonu. Po zakończonym zwiedzaniu odpoczywaliśmy w cysterskim ogrodzie, chłonęliśmy piękne widoki, wspaniałą atmosferę tego miejsca i delektowaliśmy się pysznymi mnisimi pierogami.

Udział w wyjeździe wzięły klasy 3d, 3b, 2d, 2b ,4d,3e oraz opiekunowie Urszula Heba, Sławomir Miszczuk, Żaneta Fiszer.