Zdalne nauczanie – Strona Liceum Ogólnokształcącego Nr I im. St. Staszica w Ostrowcu Św. Skip to content

Zdalne nauczanie

Szanowni Państwo.

Rodzice, Opiekunowie, Nauczyciele, Uczniowie!

Mamy za sobą pierwsze dni kształcenia na odległość. Nie były one łatwe, ale dokładamy wszelkich starań, by zajęcia były efektywne i najmniej stresujące. W okresie czasowego zawieszenia zajęć w szkole w związku z zagrożeniem epidemiologicznym COVID -19 zajęcia w naszej szkole prowadzone są wyłącznie zdalnie. Jednak zmiana techniki uczenia się i nauczania nie zwalnia ucznia z obowiązku szkolnego/obowiązku nauki, określonego w art. 35 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Dziękuję wszystkim zaangażowanym za kreatywność i dobrą współpracę. Po raz pierwszy mamy do czynienia z tak nietypową sytuacją, stąd też początkowe trudności. Podczas zdalnego nauczania obowiązkiem każdego ucznia jest podjęcie aktywności określonej przez nauczyciela, zapoznanie się ze wskazanym materiałem i potwierdzenie tego w sposób zgodny z ustaleniami nauczyciela oraz wykonywanie poleceń. Zadania do wykonania przez uczniów będą przekazywane przez poszczególnych nauczycieli w dni nauki w godzinach od 8.00 do 17.00, zaś w indywidualnych przypadkach możliwe jest uzgodnienie innego terminu. Lekcje nauczyciela z zespołem klasowym online realizowane są w godzinach od 8.00 do 11.50 i trwają po 20 minut. Materiały przekazywane uczniom są własnością nauczyciela i nie mogą być powielane i/lub przetwarzane bez jego zgody.
Nauczyciele pracują zdalnie z miejsca zamieszkania i są do dyspozycji uczniów zgodnie z planem lekcji. Kształcenie na odległość może być realizowane synchronicznie, gdy zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi umożliwiających połączenie się z uczniami, z zastosowaniem platform i aplikacji edukacyjnych. Możliwa jest także praca w trybie asynchronicznym, gdy uczniowie wykonują zadania zlecone przez nauczyciela w czasie odroczonym.
W nowej sytuacji wprowadzone zostają nowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość
1. Na ocenę osiągnięć ucznia nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i Internetu czy poziom jego kompetencji cyfrowych.
2. W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za: projekty, wypracowania, notatki, ćwiczenia, itp.
3. Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem samodzielnego wykonania pracy przez ucznia.
4. Nauczyciele w zdalnej pracy wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
5. Uczeń, który nie oddaje prac w terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną. Jeśli nastąpiło to z powodu trudności technicznych, po otrzymaniu informacji nauczyciel powinien wyznaczyć dodatkowy termin na oddanie pracy lub uzgadnia poprzez dziennik elektroniczny Vulcan z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi) formę sprawdzenia wiedzy i umiejętności.
6. Przy ocenie cząstkowej (bieżącej) wstawianej przez nauczyciela przedmiotu oprócz wiedzy i umiejętności brane pod uwagę są także takie czynniki jak: systematyczność i zaangażowanie ucznia.
7. Przy wystawianiu oceny końcoworocznej z przedmiotu bierze się pod uwagę:
a) ocenę śródroczną;
b) oceny bieżące z II półrocza sprzed zawieszenia zajęć;
c) oceny bieżące uzyskane przy zdalnym nauczaniu za okres od 25.03.2020 r. do czasu jego zakończenia;
d) oceny bieżące po zakończeniu okresu zdalnego nauczania (w przypadku jego zakończenia przed terminem ustalenia oceny końcoworocznej).
8. Przy wystawianiu oceny końcoworocznej z zachowania wychowawca bierze pod uwagę:
a) ocenę śródroczną;
b) postawę ucznia wg kryteriów zawartych w Statucie Szkoły;
c) aktywność i systematyczność udziału w zajęciach prowadzonych zdalnie.

Drodzy uczniowie.
Mam nadzieję, że w tych specyficznych warunkach wszyscy pracujecie rzetelnie i na miarę swoich możliwości. Bardzo ważne jest, abyście nauczyli się planować swoje działania i właściwie zarządzać czasem. Pamiętajcie o obowiązku codziennego przeglądania w dzienniku elektronicznym Vulcan zakładki wiadomości i zadania domowe oraz logowania się do swoich grup na platformie Office 365. Brak aktywności będzie traktowany jako nieobecność, którą należy usprawiedliwić. Jednocześnie apeluję do Was o pozostanie w domach i ograniczenie aktywności sportowych i towarzyskich. Znajdujemy się wszyscy w niecodziennej sytuacji, ale to od Was, młodych ludzi zależy nasze wspólne bezpieczeństwo -także Was i Waszych bliskich. Pamiętajcie o przestrzeganiu zaostrzonych zasad higieny. Zdrowie i życie Was i Waszych bliskich są bezcenne i nie wolno ich lekkomyślnie narażać.
Szanowni Rodzice.
Bardzo prosimy o wsparcie dzieci w nowej sytuacji, zachęcając do samodzielnej i systematycznej pracy. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to łatwe wtedy, gdy często łączycie obowiązki domowe ze zdalną pracą zawodową.
Dodatkowo wielu z Państwa łączy swoją pracę zawodową z pomocą dzieciom w kształceniu. Powinna to być jednak samodzielna praca własna, wykonana odpowiedzialnie i uczciwie. W razie wątpliwości i problemów, proszę o kontakt z wychowawcami, nauczycielami i dyrekcją szkoły.

Koleżanki i Koledzy Nauczyciele.
Dziękuję Wam za zaangażowanie w organizację procesu kształcenia na odległość, za dotychczasowe wysiłki i aktywność, za wsparcie i wspólne poszukiwanie rozwiązań. Wykażmy się zrozumieniem w sytuacji, gdy nasi uczniowie maja ograniczony dostęp do komputera i Internetu, co może wiązać się z ograniczeniem możliwości i czasu na realizację materiału.,
Jesteśmy w sytuacji szczególnej i wyjątkowo trudnej, ale mam nadzieję że wdrożymy się w tę nową formę pracy, która w efekcie będzie dla nauczycieli i uczniów źródłem nowych satysfakcji i sukcesów!

Z poważaniem,
Dariusz Kaszuba