Uczniowie Staszica na z Uniwersytecie Medycznym w Lublinie
24 kwietnia 2024r uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr I im. Stanisława Staszica w Ostrowcu Św. z klas pierwszych, drugich i trzecich o profilu biologiczno-chemicznym, społeczno – psychologicznym wraz z organizatorkami: Jolantą Wojtas, Moniką Borzym i opiekunami: Wiolettą Szymczak, Tomaszem Włodarskim i Maciejem Krawczykiem wzięli udział w warsztatach mikroskopowych zorganizowanych przez pracowników naukowych Zakładu Farmakognozji Collegium Universum oraz w zajęciach z anatomii USG w Collegium Anatomicum Uniwersytetu Medycznego w Lublinie .
Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonywali preparaty mikroskopowe i obserwowali budowę anatomiczną roślin. Uczestnicy poznawali także tajniki pozytywnego i szkodliwego wpływu substancji znajdujących się w soku komórkowym roślin leczniczych na organizm człowieka.
Uczniowie uczestniczący w zajęciach praktycznych w Collegium Anatomicum, przygotowanych przez pracowników naukowych Katedry Nauk Medycznych oraz prowadzonych przez studenta V roku Wydziału Lekarskiego umożliwiły poznanie obrazowych metod diagnostycznych stosowanych w medycynie takich jak: RTG, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, USG.
W grupach analizowali wyniki badań pacjentów po urazach, stawiali diagnozę i proponowali metody leczenia.
Zajęcia wzbudziły wiele pozytywnych emocji, ogromne zainteresowanie i były dla uczniów motywacją w dążeniu do poszerzania wiedzy biologicznej.
Wyjazd młodzieży LO nr I im. Stanisława Staszica jest kontynuacją współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie, a na koniec maja planowane są kolejne zajęcia w murach tej uczelni.
Aby potwierdzić diagnozę i ocenić skalę problemu, lekarz zleci wykonanie dodatkowych badań obrazowych. Uwidocznione ustawienie kości, umiejscowienie zmian zwyrodnieniowych, bądź urazowych, jest kluczowym elementem diagnostyki.
Obrazowe metody diagnostyczne stosowane w ortopedii to:
– RTG – Bardzo powszechna metoda diagnostyczna, stosowana głównie w przypadku podejrzenia złamania kości czy zmian zwyrodnieniowych stawów.
– Tomografia komputerowa – należy do jednych z najdokładniejszych metod diagnostycznych. Wynikiem badania jest trójwymiarowy obraz narządów.
– Rezonans magnetyczny również stanowi precyzyjne narzędzie diagnostyczne w ortopedii. Dzięki otrzymanemu obrazowi 3D możemy szczegółowo obejrzeć wszystkie tkanki oraz ich poszczególne warstwy. Ponieważ rezonans magnetyczny nie wykorzystuje promieniowania rentgenowskiego, więc można go szeroko zastosować u pacjentów w różnym wieku.
– USG – nieinwazyjna i bardzo bezpieczna metoda obrazowania, ale wymagająca od lekarza niezwykłej precyzji i wiedzy. W USG narządu ruchu możemy ocenić budowę stawów w przebiegu zwyrodnień lub urazów. Podczas badania można zauważyć uszkodzenia mięśni oraz więzadeł, co przyczynia się do przydatności USG w ocenie skręceń i zwichnięć.
W niektórych przypadkach może być konieczne podanie kontrastu i wykonanie tomografii lub rezonansu magnetycznego.
Klasa 1d wysłuchała wykładu „Rośliny aktywne składniki leków”, który zorganizowała Katedra i Zakład Farmakognozji oraz wzięła udział w zajęciach „Przychodzi pacjent do lekarza…” na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego,
Kolejne zajęcia poświęcone były cechom charakterystycznym roślin leczniczych. Uczniowie samodzielnie wykonywali preparaty mikroskopowe i obserwowali cechy anatomiczne roślin.
Kontynuując współpracę z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie, uczniowie klas biologiczno-chemicznych oraz klas społeczno-psychologicznych, uczestniczyli w zajęciach laboratoryjno-wykładowych, przygotowanych przez pracowników naukowych UM Lublin.
30 marca odbyły się warsztaty psychologiczne w Collegium Academicum dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego Nr I im. Stanisława Staszica, przygotowane przez dr KatarzynęSidor, dr JoannęMilanowską, dr GrażynęGwizdę i mgr MagdalenęFryzę – pracowników naukowych UM Lublin Katedry Psychospołecznych Aspektów Medycyny i Neuropsychologii.
Warsztaty dotyczyły pracy w zespole, predyspozycji osobowych, wewnętrznych problemów młodzieży i presji środowiskowej, wywołujących dysfunkcje społeczne. Uczniowie uczestniczyli również w zajęciach praktycznych w Collegium Anatomicum, przygotowanych przez pracowników naukowych Katedry Nauk Medycznych oraz studentów V roku Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Zajęcia pod hasłem „8 metrów w głąb”, dotyczyły preparowania i izolowania organów, analizy anatomicznej i porównawczej ich budowy. Zajęcia wzbudziły ogromne zainteresowanie uczniów, były jednocześnie sprawdzeniem wiedzy teoretycznej w praktyce. Zajęcia przeprowadzone w salach wykładowych i prosektoryjnych, były dla uczniów ogromną motywacją w dążeniu do poszerzania wiedzy kierunkowe uczniowie naszej szkoły wzięli udział w dniach otwartych Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zapoznali się z ofertą uczelni oraz warunkami rekrutacji, a także mieli okazję porozmawiać ze studentami i doktorantami, którzy w bardzo profesjonalny sposób przedstawili zalety uczelni. Licealiści wzięli udział w wykładzie poświęconym tematyce białek w komórkach, po którym zwiedzili uniwersyteckie laboratoria i pracownie. Miłym akcentem było spotkanie z dobrze znaną w naszym liceum panią doktor Marią Stasiuk.
Uczniowie skorzystali z zaproszenia na kolejne wykłady i już 18 maja 2019 r. ,korzystając z uprzejmości władz uczelni, zgłębiali wiedzę na temat budowy i funkcji DNA i RNA oraz rybosomów. Następnie ubrani w białe fartuchy ruszyliśmy do laboratorium na zajęcia praktyczne. Przez cztery godziny oglądaliśmy na własne oczy procesy biologiczne i chemiczne. Mieliśmy możliwość pracy z maszynami laboratoryjnymi, ktore dotąd widzieliśmy tylko na obrazkach podręczników.