Aktualności

:: Strona główna
:: Sprawy bieżące
:: Kalendarium szkolne

O szkole

:: Dane adresowe i kontakt
:: Historia szkoły
:: Galeria zdjęć
:: Osiągnięcia
:: Dokumenty szkolne
:: Organizacje szkolne

Administracja

:: Dyrekcja szkoły
:: Nauczyciele
:: Biblioteka
:: Pedagog szkolny
:: Gabinet lekarski
:: Sekretariat
:: Księgowość

Uczniowie

:: Plan lekcji
:: Klasy
:: Samorząd szkolny
:: Materiały dla ucznia
:: Dzwonki
:: Prace uczniów

Dla Rodziców

:: Rada Rodziców
:: Dyżury nauczycieli
:: Informacje dla Rodziców

Rekrutacja

:: Rekrutacja
:: Dni otwarte

Dzień Edukacji Narodowej

 

Berlińskie warsztaty historyczne z udziałem
uczniów LO Nr I im. St. Staszica.

 

 

W dniach 10-13 października uczniowie LO Nr I im. St. Staszica: W. Adaś, W. Filipowski, K. Siemieniuch wraz z nauczycielką panią J. Brodą, brali udział w wyjeździe edukacyjnym „Berlin jako krajobraz pamięci - historia narodowego socjalizmu i Holocaustu w stolicy Niemiec''.

 

Wyjazd był nagrodą dla laureatów wojewódzkiego konkursu ,,Kiedy człowiek był tylko numerem...'' oraz opiekunów. Organizatorami konkursu i wycieczki była Delegatura IPN i Urząd Miasta Kielce.

 

W berlińskim seminarium brało udział 20 finalistów i 10 opiekunów m.in. Naczelnik IPN Kielce, pani dr D. Koczwarska-Kalita. Podróż do stolicy Niemiec przebiegła bardzo sprawnie. Wygodny autokar, integracja grupy i pierwsze historyczne zajęcia. Pani dr D. Koczwarska-Kalita omówiła genezę pomysłu na planowaną trasę wycieczki, plan pobytu i cele wyjazdu. Pracownik IPN pani E. Krężołek przedstawiła ,,Historię , rolę i funkcjonowanie obozów koncentracyjnych w III Rzeszy''. Młodzież obejrzała film ,,Historia Kowalskich'', który opowiadał o losach polskiej rodziny, która pomagała Żydom w okresie II wojny światowej.

 

Po przyjeździe do Berlina i kolacji, pierwszy wieczorny spacer i pierwsza ciekawa obserwacja - Kościół cesarza Wilhelma ze zburzoną w 1943 r. wieżą zachowany w takiej postaci, jako symbol pamięci i przestroga.

 

 

Następnego dnia, którego przesłaniem było ,,Upamiętnienie  ofiar nazistowskiego reżimu'', młodzież zwiedzała obóz koncentracyjny Sachsenhausen w Oranienburgu. To ważne, również z polskiego punktu widzenia miejsce - tu zginął, po wybuchu powstania warszawskiego w 1944 r., aresztowany 30.06.1943r. w Warszawie dowódca AK gen. Stefan Rowecki ,,Grot'' oraz liczna grupa polskich księży. Złożenie  biało-czerwonych wieńców i zapalenie zniczy pod pomnikami upamiętniającymi te wydarzenia było istotnym i bardzo wzruszającym punktem zwiedzania. Niemiecki przewodnik , w j. polskim opowiadał o historii obozu, który został założony w 1936 r.

 

 

Po powrocie do Berlin, a grupa zwiedzała miasto. Spacer- Alexanderplatz, wieża telewizyjna, Uniwersytet Humboldta, Dom Berliński, historyczna  Unter den Linden, osiemnastowieczna Brama Brandenburska, gmach Reichstagu. Miasto żywe, ale i zabytkowe, wciąż się przebudowujące z olbrzymim rozmachem.

 

 

Następnego dnia pobytu młodzież zwiedzała ,,Miejsca sprawców''. Kolejką podmiejską grupa dojechała do dzielnicy Berlina - Wannsee. Tu w willi przy ulicy Grosser Wannsee 56/58, 20.01.1942 r. niemieccy prominenci nazistowskiej służby państwowej pod przewodnictwem Reinharda Heydricha w ciągu 90 min. narady podjęli decyzję na temat ,,praktycznego rozwiązania kwestii żydowskiej'' jak określano planowane ludobójstwo ok. 11-tu mln Żydów. Młodzież i opiekunowie zwiedzili wystawę ,,Organizacja zagłady Żydów europejskich'' i uczestniczyli w warsztatach naukowych zorganizowanych przez pracowników Domu Konferencji w Wannsee. Organizatorzy seminarium wyróżnili za wyjątkowa aktywność i trafność ocen W. Filipowskiego. Po powrocie do centrum Berlina grupa obejrzała wystawę ,,Topografia terroru'', na którą składają się zdjęcia i instalacje związane z martyrologią narodów w okresie II wojny światowej. Na terenie ,,Topografii terroru'' znajdowała się w latach 1933-1945 m.in. centrala nazistowskiego Gestapo, dowództwo SS, służba bezpieczeństwa oraz Główny Urząd Bezpieczeństwa Rzeszy.

 

Program pobytu w Berlinie, ze względu na temat przewodni, był trudny i emocjonalnie angażujący, ale przyniósł młodzieży i opiekunom olbrzymia dawkę wiedzy i pobudził do historycznych refleksji. Grupa była bardzo zadowolona z wyjazdu a poziom integracji między młodzieżą a nauczycielami był bardzo satysfakcjonujący dla obu stron. Dyskusje historyczne przenosiły się na nieformalne spotkania. Cel został więc osiągnięty – żywa lekcja historii była świetnym uzupełnieniem podręcznikowej wiedzy. Możliwość zaś spróbowania specjałów kuchni włoskiej , greckiej i tureckiej, o co zadbali organizatorzy, okazją do poznania współczesnego, wielokulturowego oblicza stolicy Niemiec.

 

 

 

 

<< Wstecz

 

Copyright by LO Nr I | Valid HTML 4.01 & CSS