Kolejny
udany „Dzień Otwarty” w LO Nr I im. St. Staszica
sobota 19 maja
Podczas
Dnia Otwartego 19 maja, dyrektor szkoły pan
Dariusz Kaszuba przywitał gimnazjalistów oraz
zachęcił ich do podjęcia nauki w „Staszicu”.
Następnie
przedstawiono program artystyczny, po obejrzeniu którego,
uczniowie i nauczyciele w poszczególnych salach, zapoznali
gości ze specyfiką danego przedmiotu.
Każda z
grup odwiedzających szkołę brała udział w ciekawych
doświadczeniach, scenkach teatralnych i kabaretowych oraz
konkursach. Dla gości przygotowano również degustację
potraw.
Program przedmiotowy przebiegał następująco:
Matematyka:
1.
Prezentacja pracy "Fraktale, czyli otaczające nas
piękno" wyróżnionej w X edycji ogólnopolskiego
konkursu "Zobaczyć Matematykę" organizowanym przez Wydział
Matematyki AGH w Krakowie (Kinga Sierpień kl 2a, op E.
Dębicka).
2. Quiz
matematyczny "Twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie Talesa"
(uczniowie klasy 1a, A. Gołębiowska, J.Jezierska).
Język Polski:
Uczniowie klasy 1a: Paulina Ścibisz, Izabela Salamon,
Julia Nowak, Michał Łasisz, Mateusz Sternik, Olaf Wieczorek
i Adrian Krzeszowski, pod opieką p. dr Izabeli
Bańczerowskiej i p. mgr Katarzyny Góry,
przedstawili inscenizację ,,Z piekła rodem. Szekspir na
wesoło” inspirowaną dramatem angielskiego dramaturga
,,Makbet”.
Scena III
z aktu II tragedii, tzw. ,,Monolog Odźwiernego” pełni
funkcję intermedium - ,,środkowego” utworu scenicznego,
granego w przerwie między aktami sztuki. Jest komiczną
wstawką między częściami widowiska. Scena z Odźwiernym,
który wyobraża sobie bramę piekielną i przechodzących przez
nią winowajców, przynosi humor i śmiech, łagodzi napięcie
tragedii przesyconej scenami frenetycznymi, złem i
okrucieństwem.
Bawiące
zgromadzonych przedstawienie dopełnił konkurs dla
gimnazjalistów. U trzech ,,Czarownic z wrzosowiska”
losowano pytania lekturowe, z zakresu wiedzy o języku i
kultury angielskiej. Najlepsi otrzymali certyfikaty z bardzo
dobrymi ocenami, do wykorzystania we wrześniu na lekcjach
jęz. polskiego i angielskiego.
Historia:
Uczniowie
z klasy I e E. Zemsta i W. Kozikowska i I a M. Lesiak
pod kierunkiem nauczyciela G. Krysy
przeprowadzili konkurs wiedzy historycznej, nagrodą były
talony z oceną celującą, do wykorzystania w nowym roku
szkolnym. Pan G. Krysa omówił również specyfikę nauki w
klasach humanistycznych.
Biologia:
1.
Przedstawienie korzyści wynikających z nauki w klasie o
profilu biologiczno-chemicznym między innymi:
-
możliwość kontynuacji nauki na wielu kierunkach studiów
(medycyna, farmacja, biotechnologia, ochrona środowiska,
fizjoterapia, analityka medyczna, psychologia itd.
-
możliwość wykonywania eksperymentów, udziału w konkursach i
olimpiadach ,udziału w wyjazdach na uczelnie wyższe np. Uniwersytet Warszawski, który objął
patronatem klasy rozszerzające biologię i chemię w
LO Nr I
2.Zaprezentowano doświadczenia i obserwacje mikroskopowe na
temat:
- Wpływ
pH na zabarwienie antocjanów z wyciągu buraka ćwikłowego.
-
Wykrywanie białek w materiale biologicznym – reakcja
ksantoproteinowa.
-
Wykrywanie skrobi w bulwie ziemniaka przy użyciu płynu
Lugola – obserwacje mikroskopowe.
- Czy
drożdże oddychają?
-
Obserwacja drogi przepływu wody i soli mineralnych w
roślinie.
3.Przeprowdzono konkurs wiedzy dla gimnazjalistów.
Prezentację klasy biologiczno-chemicznej przygotowali
uczniowie klasy II c, pod kierunkiem J. Wojtas.
Opublikowany przez Maciej Krawczyk 22.05.2018r.
Chemia:
Pokaz
ciekawych doświadczeń z chemii, przeprowadzono reakcje
utleniania i redukcji, którym towarzyszyły efekty specjalne.
Doświadczenia prowadzono pod kierunkiem pani K. Wójcik
– Nogal.
Fizyka:
Pokazy z
fizyki obejmowały doświadczenia z optyki z użyciem lasera ,
z elektrostatyki z użyciem maszyny elektrostatycznej i z
magnetyzmu . Pokazy zaprezentowali uczniowie klasy Ic
(Abramczyk Paula, Dziewięcki Hubert, Kot Sara, Staszewska
Julia, nauczyciel E. Hołowata).
Geografia:
Podano
informacje na temat kierunków studiów, na których podczas
rekrutacji brana jest pod uwagę matura z geografii oraz
omówiono perspektywy tych kierunków studiów na współczesnym
rynku pracy. Wspólnie z nauczycielem J. Starzomskim
rozwiązano kilka zadań zaczerpniętych z arkuszy maturalnych,
po których gimnazjaliści mogli stwierdzić, że matura z
geografii wcale nie jest taka trudna.
Informatyka:
Przedstawiono prezentację multimedialną zdjęć wykonanych za
pomocą aparatury fotograficznej znajdującej się na stacji
ISS z III edycji szkolnej Programu Eartkam -
Mission 61 w opracowaniu pani M. Sójki.
Asystentami byli uczniowie: Z. Mikołajczak, J. Surdy, W.
Woźniak.
Języki Obce:
Nauczyciele języków obcych przygotowali pokazy zachęcające
uczniów do podjęcia nauki w „Staszicu”. Pojawiły się
quizy, scenki kabaretowe, zadania tłumaczeniowe, degustacja
potraw charakterystycznych dla danego obszaru
językowego. W prezentacje zaangażowani byli uczniowie klas:
II d, I c, Ie, Ib.
Dyrekcja
Szkoły oraz Grono Pedagogiczne dziękują wszystkim uczniom za
zaangażowanie podczas „Dnia Otwartego”.