Warsztaty
„Nowe Widnokręgi - Zrozumieć Media”
Dnia
17 lutego 2017 roku w Wyższej Szkole Biznesu i
Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim odbyły
się warsztaty dziennikarsko-medialne: ZROZUMIEĆ MEDIA.
W wykładach i ćwiczeniach uczestniczyli uczniowie z pięciu
szkół ponadgimnazjalnych z Ostrowca Świętokrzyskiego.
Warsztaty adresowane były przede wszystkim do uczniów klas
„medialnych” i „humanistycznych”. Nasze liceum
reprezentowały klasy I D, 2D, 3E.


Organizatorami warsztatów byli Radni Miasta i Powiatu:
pani Małgorzata Krysa i pan Jarosław Czarnecki oraz
dyrekcja i nauczyciele Liceum Ogólnokształcącego
Nr I im. Stanisława Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim:
dyrektor Tomasz Kwiatkowski, nauczyciele: Grzegorz Krysa,
Wojciech Szymański. Warsztaty poprowadzili
wykładowcy i szkoleniowcy z Wyższej Szkoły Kultury
Społecznej i Medialnej w Toruniu, redaktorzy,
dziennikarze oraz operatorzy Radia Maryja i
Telewizji TRWAM.


Pierwsza część wykładów poświęcona została
„językowi obrazu”, który jest uważany za podstawę
przekazu telewizyjnego. Zajęcia teoretyczno-praktyczne
poprowadził redaktor Piotr Grabowski. Starał
się uzmysłowić młodzieży, jak ważna jest rola mediów i jak
duży wpływ mają one na nasze życie. Uczniowie dowiedzieli
się m.in., na czym polega realizacja obrazu telewizyjnego,
jak łatwo manipulować obrazem, a co za tym idzie przekazem
telewizyjnym, co wynika z tego, iż obraz stanowi 70% tegoż
przekazu i dociera do nas najszybciej.

Część praktyczna pozwoliła wczuć się wybranym osobom,
m.in. w rolę prezentera pogody i zobaczyć, na
czym polega praca przy green screen-ie.
Kolejne zadanie wiązało się z przygotowaniem
„kandydata na prezydenta” do spotu reklamowego z
jego udziałem. Młodzież mogła przekonać się, że nie tyle
wiedza merytoryczna, ale właśnie wygląd, zachowanie,
gestykulacja a nawet makijaż, zakrywający niedoskonałości
jest kluczem do sukcesu w karierze. Odpowiednie „wykadrowanie”,
oświetlenie, realizacja telewizyjna (montaż) ma wielki wpływ
na widzów (opinie publiczną).



Na
koniec redaktor Piotr Grabowski podsumował treść swojego
wykładu oraz przestrzegł publiczność, aby w odbieraniu
mediów zawsze kierować się własnym rozumem i nie dać się
zwieść wszelkim przekazom kierowanym w naszym kierunku
zgodnie z góry przyjętą tezą.

Drugi z wykładów dotyczył „świata dźwięku”
i roli realizatora dźwięku w przygotowaniu audycji radiowych
bądź telewizyjnych. Poprowadził go Paweł Bielicki,
który starał się wyjaśnić, czym jest dźwięk i jak wygląda
jego realizacja. Uczniowie mogli dowiedzieć się, jak wielkie
możliwości stwarza obróbka dźwięku, jakie znaczenie ma
dźwięk w interpretacji przedstawianych odbiorcom treści.
Teraz wiemy – przyznaje Piotr – uczeń liceum, że w dowolny
sposób możemy modyfikować wypowiedzi innych, a nawet
zmieniać sens wypowiedzi.

Kolejną częścią wykładów były zajęcia prasowe. Studentki
WSKSiM w Toruniu przekazały nam najważniejsze wskazówki
pomocne w redagowaniu tekstu prasowego. Ta część programu,
dotycząca słowa, utrwaliła wiedzę o pojęciach takich jak:
opinia, informacja, perswazja oraz manipulacja.

Było
to ciekawe doświadczenie zarówno dla nas, jak i ochotników –
przyznają uczestnicy wykładów. Uważamy, że jest to bardzo
dobra forma lekcji pozwalająca na zdobycie wiedzy w
ciekawszy i bardziej oryginalny sposób. Warsztaty te
pozwoliły zrozumieć działanie mediów i ich sposoby
wywierania na nas oczekiwanych reakcji.




Julia
Żelazna
Klasa I D
<< Wstecz
|