Sukcesy klasy humanistycznej
Uczniowie
klasy humanistycznej „Staszica” to młodzi ludzie
otwarci na świat i potrzeby drugiego człowieka, wrażliwi na
szeroko rozumianą sztukę i kulturę, wychodzący poza
schematy, kreatywni, a jednocześnie skromni. Czasem to
marzyciele i niepoprawni optymiści, którzy z pasją
wykorzystują zdolności literackie i dlatego swoje
zainteresowania łączą z poszerzaniem wiedzy z zakresu języka
polskiego, wiedzy o kulturze, biologii, historii, geografii
czy języków obcych. Są ciekawi świata i tego, co dzieje się
we współczesnych relacjach międzyludzkich. Swoje
umiejętności realizują w takich dziedzinach jak: technologie
informacyjne i medialne, film, malarstwo, rysunek, grafika,
twórczość literacka czy nauka języka obcego. Mają rozległe
zainteresowania i one pozwoliły im uzyskać znaczące sukcesy.
Dziewczęta
(Alicja Banasik, Dagmara Pastuszka i Katarzyna Krysa)
wzięły udział w Ogólnopolskim Turnieju Literackim „Misja
– książka!” (2016) pod honorowym patronatem Ministerstwa
Edukacji Narodowej. Organizatorem konkursu było Wydawnictwo
Ridero. Na stronach internetowych wydawnictwa opublikowały
zbiorek opowiadań pt. „Bezcenne”.
Autorki
zbiorku zainteresowane są literaturą i szeroko rozumianą
kulturą, są niezwykle skromne i wrażliwe. Często piszą do
przysłowiowej szuflady. Napisały trzy opowiadania. To
historie młodych ludzi, którzy stoją przed ważnymi wyborami,
muszą zdecydować, co tak naprawdę jest ważne w ich życiu i
przekonać się na własnej skórze, że wartości materialne,
blichtr, powodzenie to złudna gonitwa za niczym. Jest jednak
w tych opowiadaniach nuta optymizmu – w pogoni za tym, co
ulotne i pozornie cenne, najważniejszy jest człowiek i jego
potrzeby: miłość, przyjaźń, rodzina…
Do udziału
w konkursie Ridero zachęciła nas wychowawczyni pani Dorota
Mączka w ramach warsztatów dziennikarskich. Są one
doskonałym uzupełnieniem lekcji języka polskiego, które
poszerzają naszą wiedzę o kulturze. Klasa humanistyczna
rozbudziła w nas zamiłowanie do literatury. Dostrzegamy
zmiany zachodzące w kulturze i nie boimy się same tworzyć.
Dzięki zaangażowaniu w pisanie książki poznałyśmy sposób
funkcjonowania nowoczesnych wydawnictw oraz zasady działania
internetowych bibliotek. Na proces powstawania zbiorku
„Bezcenne” składało się nie tylko pisanie opowiadań, ale
też tworzenie ilustracji czy projektowanie oprawy
zewnętrznej książki. To nauczyło nas bacznie rozglądać się
wokół siebie, bo ciekawe tematy są wszędzie, tylko trzeba
umieć je dostrzec
– mówią
autorki zbiorku.
Temat,
który poruszyły dziewczęta, jest dzisiaj bardzo aktualny i
ważny, a publikacja zbiorku pokazuje, że młode autorki są
wnikliwymi obserwatorkami świata. Cieszy mnie ich
refleksyjny stosunek do rzeczywistości i jej dojrzała ocena
–
podkreśla opiekunka zbiorku, polonistka D. Mączka.
Nie udało
nam się zdobyć takiej liczby głosów internetowych, by
awansować do kolejnego etapu konkursu, ale jesteśmy
zadowolone z samej publikacji, bo praca nad nią dała nam
dużo satysfakcji i stała się naszym osobistym sukcesem,
dlatego wszystkim, którzy głosowali na „Bezcenne”,
serdecznie dziękujemy
– mówią autorki zbiorku i ich opiekunka.
Uczniowie
klasy humanistycznej (Agnieszka Nizielska, Klaudia
Bugajska, Marcin Radomek, Karol Rola, Kamil Wojciechowski)
włączyli się aktywnie w ogólnopolski projekt „Narodowego
Czytania Sienkiewicza” (2016) pod kierunkiem
nauczycieli polonistów, D. Mączki i W. Szymańskiego.
Współorganizowali na terenie szkoły Narodowe „Oglądanie”
Sienkiewicza. Przygotowali dla uczniów PG Nr 4 quiz
dotyczący znajomości „Krzyżaków” i odczytali z podziałem na
role dwa fragmenty „Qvo vadis”, wykorzystując sceny z filmu.
Punktem kulminacyjnym stała się projekcja filmu „Potop”.
Przedsięwzięcie pokazało, że książki Sienkiewicza i filmy
zrobione na ich podstawie najlepiej czyta się i ogląda razem
z innymi.
Uczennica
Alicja Banasik zajęła II miejsce w międzynarodowym
konkursie związanym z prezentacją wybitnych europejskich
pisarzy. Łącząc umiejętności literackie (j.polski,
j.francuski) i plastyczne, w interesujący sposób dokonała
interpretacji prac Luisa Boudreaulta.
Uczennice (Dagmara
Pastuszka, Alicja Banasik, Klaudia Bugajska, Agata Krupińska,
Weronika Kopacz) wzięły udział w Międzynarodowym
Konkursie „Wyjaśnij mi prawo do edukacji” zorganizowanym
przez Wyższą Szkołę Administracji w Strasburgu
(2015), do którego przystąpiło 8 krajów (ponad 100 prac).
Wykazały swoje zainteresowania literaturą,
szkolnictwem i wiedzą o społeczeństwie. Doceniono ich
kreatywność, wrażliwość i staranność. Dzięki temu zostały
laureatkami konkursu i otrzymały tytuły „Ambasador
Praw Człowieka”.
Uczniowie (Kamil
Wojciechowski, Dagmara Pastuszka, Klaudia Bugajska, Patrycja
Bajerczak, Martyna Sasak, Weronika Wójtowicz) zostali
finalistami XI Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów
Krótkometrażowych Francuskojęzycznych w Zielonej Górze
(2015), prezentując film „Moneta” (70 ekip z Polski).
M Sasak i W. Wójtowicz same nakręciły film. Nauka
j. francuskiego oraz zainteresowania związane z filmem
(warsztaty dziennikarsko – filmowe w szkolnym rozkładzie
zajęć), z wiedzą o kulturze i j. polskim pozwoliły im
odnieść wyjątkowy sukces.
Uczennice (Klaudia
Bugajska, Dagmara Pastuszka) wywalczyły I miejsce w
Ogólnopolskim Konkursie Języka Francuskiego „Dis – mois dix
mots” pod Patronatem Instytutu Francuskiego i Ambasady
Francji w Polsce (2016), tworząc opowiadanie dotyczące
problemów z komunikacją we współczesnych rodzinach. Napisały
tekst w j. polskim, a następnie przetłumaczyły na j.
francuski.
Uczennica
Alicja Banasik zajęła I miejsce w konkursie
plastycznym zorganizowanym we Francji na temat „Moje
wrażenia po wizycie w opactwie i jego ruinach w Maillesais”
(2016). Połączyła swoje zainteresowania związane z
rysunkiem i literaturą, tzn. twórczością F. Rabelais’go i
jego dziełem „Gargantua i Pantagruel”. Uczennica miała także
wystawę swoich prac plastycznych na terenie szkoły (2016).
Uczennica
Weronika Kopacz uczestniczyła w Ogólnopolskim
Konkursie BlaBlaffiches zorganizowanym przez Instytut
Francuski w Polsce we współpracy z Muzeum Narodowym w
Krakowie - „Grafika francuska od impresjonizmu do art
nouveau” i zajęła II miejsce (2015).
Wykorzystała umiejętności gramatyczne oraz literackie z
języka polskiego i j. francuskiego oraz programy graficzne,
tworząc krótkie teksty do zaproponowanych przez
organizatorów dzieł francuskich grafików. Wykazała się
oryginalnością oraz umiejętnością dopasowania tekstu do
wizualnego przekazu.
Uczennica
Martyna Sasak
otrzymała główną nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie
z Języka Francuskiego „Donne-moi un titre” (2016).
Została wyróżniona dzięki umiejętnościom gramatycznym z j.
polskiego i j. francuskiego oraz zainteresowaniom
technologiami informacyjnymi. Doceniono jej kreatywność w
pisaniu w j. polskim i tłumaczeniu na j. francuski.
Uczennica Alicja Banasik wzięła udział w 60.
Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim;
zakwalifikowała się do II etapu, prezentując wiersz B.
Leśmiana „Dusiołek” i opracowując choreografię (strój,
rekwizyty) swojego występu (2015).
Uczennica Agnieszka Nizielska zajęła I miejsce
w eliminacjach wojewódzkich XLV Ogólnopolskiego Festiwalu
Recytatorskiego „Poezja i proza na Wschód od Bugu” (2015),
prezentując fragment powieści F. Dostojewskiego „Zbrodnia i
kara” oraz wiersze J. Moric.
Uczniowie klasy humanistycznej „Staszica”
biorą aktualnie udział w kolejnych konkursach z języka
polskiego i języka francuskiego, mimo że matura zbliża się
wielkimi krokami. Nauka w klasie humanistycznej poszerza
horyzonty i otwiera drzwi do wielu sukcesów –
twierdzą z satysfakcją.
Jesteśmy dumne, że tacy młodzi uzdolnieni twórcy wybierają
naszą szkołę, tj. LO Nr I im. St. Staszica, realizują w niej
z powodzeniem swoje pasje, co daje im możliwość zdobywania
kolejnych sukcesów podczas studiów
– mówią zgodnie wychowawczyni i nauczycielka j. polskiego
oraz wiedzy o kulturze D. Mączka i nauczycielka j.
francuskiego J. Gibalska.
<< Wstecz
|